خوراک آراِس‌اِس

به یاد کابوس‌واره‌ی کنکور

نوشته‌شده در

ده سال از اولین باری که سر یک جلسه‌ی رسمی کنکور نشستم می‌گذرد، کنکور آزمایشی دانشگاه آزاد. نه سال هم از اولین کنکور سراسری زندگی‌ام. امسال دوباره برای کنکور ثبت‌نام کرده بودم. برای تنوع، برای شاید جبران آنچه می‌خواستم و انجام نداده بودم. مثل همیشه بدون یک صفحه مطالعه و بدون یک ذره استرس. سال اول هم این‌گونه بودم. می‌بینی؟ هیچ تغییر نکرده است اخلاق مطالعاتی-امتحانی من. انتظار دارم در همه‌ی امتحان‌ها بدون اینکه چیزی بخوانم،‌ نمره‌ی قبولی کسب کنم. امتحان کنکور نسبت به آن سال‌ها پیشرفت کرده بود. دیگر گزینه‌ی چپ‌دست داخل فرم ثبت‌نام، تزئینی نبود. قرار نبود بروی سر جلسه و نیم ساعت پس از شروع آزمون مراقب‌ها هنوز در پی صندلی مناسب تو باشند که همیشه‌ی خدا چپی. در هر سه جلسه‌ی آزمونی که امسال شرکت کردم، سالن وضع مرتبی داشت و برای چپ‌دست‌ها هم صندلی گذاشته بودند.
درسه رشته شرکت کرده بودم، مثل همیشه شرکت حداکثری با دانش حداقلی. اما این بار دیگر مجبور نبودم در رشته‌ی ریاضی-فیزیک امتحان بدهم، پیش‌تر در این زمینه امتحان خود را پس داده بودم و چه پس دادنی! هنر، زبان‌های خارجی و علوم انسانی، سه گروه آزمایشی‌ای بودند که این سه روز میزبان مغز من شدند. نسبت به آن وقت‌ها احساس می‌کردم سؤالات کنکور آسان‌تر شده است، البته برای آن‌ها که نیم‌نگاهی به کتاب‌ها انداخته بودند. شاید به خاطر این‌که آن‌ها را در یک بسته‌بندی شیک آماده کرده بودند و دیگر خبری از بی‌احترامی به سؤالات نبود. مثل همیشه برای پاسخ دادن به سؤالات ادبیات وقت زیادی صرف کردم. و باز هم مثل همیشه علت وجودی سؤالات عربی برایم ناشناخته ماند و سؤالات آن هم بدون پاسخ. سؤالات معارف اسلامی را تا پیش از این بدون مطالعه ۷۰درصد درست پاسخ می‌دادم که امسال متوجه شدم، در این ده سال دین خیلی پیشرفت کرده است و یا اینکه من خیلی کافر شده‌ام. هر چه بود این معارف آن معارفی نبود که من سراغ داشتم. گویی زمان خاتمی تعریف معارف اسلامی هم نامتعارف بود. سؤالات معارف اسلامی هم دست‌کمی از سؤالات عربی نداشت. زبان انگلیسی را هم که خیر سرم باید همیشه بلد باشم و هیچ‌وقت درست و حسابی بلد نیستم. راستی جالب اینجاست که شما می‌توانید اگر زبان انگلیسی‌تان خوب است زبان خارجی درخواستی‌تان را اسپانیایی و ایتالیایی و روسی و غیره انتخاب کنید و در آزمون زبان‌های خارجی شرکت کنید. شماره‌ی سؤالات این سه زبان و غیره در دفترچه‌ی عمومی آزمون منطبق بر سؤالات زبان انگلیسی است و دفترچه‌ی اختصاصی هم ندارد (فرانسوی و آلمانی در این دسته نمی‌گنجند)، بنابراین می‌توانید به سؤالات عمومی زبان انگلیسی پاسخ بدهید و انتظار داشته باشید مثلن برای تحصیل زبان روسی پذیرفته شوید. به هر حال مسئولین و مدعیان مدیریت جهانی هنوز برای این راه دررو چاره‌ای نیاندیشیده‌اند و این‌طور.
تجربه‌ی تازه‌ای بود در این سن و سال شرکت در آزمون کنکور سراسری، ضمن این‌که دو ماه دیگر نیز برای تکمیل مدرک کاردانی نصفه و نیمه‌ام، باید در کنکور کاردانی به کارشناسی نیز شرکت کنم. با توجه به حجم گسترده‌ای از پول که این سال‌ها از طریق کنکور به جیب این‌ها ریخته‌ام و ریخته‌ایم، و با توجه به وجود غولی به نام قلم‌چی و پیروانی نظیر گاج که چندتنه کمر به قتل سرانه‌ی مطالعاتی کشور بستند و موفق بوده‌اند، به نظر می‌آید حذف کنکور سراسری شوخی‌ای بیش نباشد، مضاف بر این‌که در فرم نظرسنجی زمینه‌سازی طرح جدیدی مطرح شده بود به نام آزمون‌های دوره‌ای و فصلی. به هر حال هر چند دانشجوها مغضوب‌اند اما جیب‌هایشان بسیار در نزد عوامل اجرایی کشور محبوب است.
با همه‌ی این‌ها شاید سال آینده برای خنده هم که شده،‌ شرکت در کنکور علوم تجربی را تجربه کنم، علومی که همیشه فکر می‌کردم ته ته‌ش قرار است دکتر بشوم و من از دکتر شدن می‌ترسیدم.

یک پاسخ »

  1. بازتاب: نوشتن سرنوشت من است « راه من

پاسخی بگذارید

