خوراک آراِس‌اِس

به مهدی کروبی رای می‌دهم، به راه تغییر

نوشته‌شده در

نگو تقوای ما، تسلیم و ایثاره
نگو تقدیر ما، صد تا گره داره
به پیغام کلاغای سیاه شک کن
که شب جز تیرگی چیزی نمیاره*

بعد از رای ندادن در انتخابات قبلی ریاست جمهوری، این بار به دلایل کافی رسیده‌ام که می‌خواهم رای بدهم. اما هدف من فقط شکست دادن دیکتاتوری محمود احمدی‌نژاد نیست، هدف من رای دادن به راهی‌ست که به آن اعتقاد دارم. من دلم نمی‌خواهد تنها این وضع بدتر نشود، من دلم می‌خواهد بستری فراهم شود برای بهتر شدن. بحث برنامه و جو و تیم و همه‌ی این‌ها را کنار می‌گذارم. من از اقتصاد هیچ سررشته‌ای ندارم، حتی از رشته‌ی نساجی که در آن تحصیل می‌کنم هم سررشته‌ای ندارم. من فقط بلدم کلمات را در کنار هم بچینم و شاید گاهی بتوانم متنی ادبی یا ترانه‌ای بنویسم، همه‌ی دار و ندار من در این دنیا چیزی به نام واژه است و البته وبلاگی به اسم «راه من».
برای من مهم نیست که چه کسانی به کدام کاندیدا رای می‌دهند و شانس قهرمان شدن کدام‌یک در این تورنمنت بالاتر است، من یک رای دارم و آن یک رای را به انتخاب خودم هزینه می‌کنم. از نظر من شکست خوردن در انتخابات وقتی صورت می‌گیرد که کاندیدایی که به او رای دادم، دیگر راهش را ادامه ندهد چه رای اکثریت را بیاورد چه رای نیاورد. در انتخابات گذشته به هیچ‌وجه راضی نشدم به دکتر معین رای بدهم، اما به دلیل اینکه حس می‌کردم گزینه‌ی خوبی‌ست برای رای دادن به اطرافیان پیشنهاد می‌کردم به معین رای بدهند. اما دکتر معین یک شکست‌خورده‌ی کامل در انتخابات گذشته بود کسی که پس از اینکه رای نیاورد تمام شعارها و نظراتش را کناری نهاد و از نظرها غایب شد. حال آنکه دیگر کاندیدای اصلاح‌طلب یعنی مهدی کروبی با اینکه خیلی از نظرات من دور بود طبق گفته‌ی اینجا فقط ۱۰ هزار رای با نفر دوم یعنی محمود احمدی‌نژاد فاصله داشت. یعنی با رفتن او به دور دوم، ما این فاجعه و تراژدی ۴ ساله را تجربه نمی‌کردیم. اما به هر حال هزینه‌ای است که پرداخت شده.
اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، من به کاندیدایی رای خواهم داد که با اینکه ادعای روشنفکری ندارد، اما تغییر کرده است. در شعارهایش به همه‌ی انسان‌ها بها داده است، ستادش هسته‌ی مرکزی ندارد، تمام انسان‌هایی که از او حمایت می‌کنند را جزئی از ستاد خودش می‌داند هر چند با آن‌ها اختلاف نظر دارد. او از همین حالا در حال تمرین اجرای بیانیه‌ی حقوق شهروندی است. برای من مطرح شدن بحث حق تحصیل برای همه‌ی ایرانیان، بحث حجاب اجباری و اختیاری یا طرح تغییر روند خدمت سربازی، جالب است.
مهدی کروبی کاندیدایی است که از روی صداقت و با اینکه به او تذکر داده شده بود در مناظره با محمود احمدی‌نژاد در مورد پرونده‌ی شهرام جزایری حرفی نزند، پرونده را شفاف‌سازی کرد. او از این و آن پول گرفته است و این را انکار نمی‌کند. تکلیف مهدی کروبی با من روشن است، او آمده است که تغییر ایجاد کند و اول از همه از خودش شروع کرده است. هر چند این تغییر شخصی هنوز کمبودهای زیادی دارد، جایی که در نامه‌اش به حسین شریعتمداری حساب سعیدی سیرجانی را از خودش جدا می‌کند و یا در مناظره با میرحسین از محمود دولت‌آبادی به اسم کمونیست (که شاید از نظر او بد است) یاد می‌کند و این‌ها نشان می‌دهد راه تغییر راه دشواری است که پایان زیبایی دارد اما مسیر آن طولانی و ناهموار است.
اعتقاد دارم بهبود شرایط و رسیدن به دموکراسی، نیاز دارد که از جایی شروع شود و مداوم ادامه یابد و مجبور نباشیم هر چند سال یک بار به نقطه‌ی صفر برگردیم و با آزمون و خطا پیش برویم. شعارهایی را که مهدی کروبی بیان کرده است، شاید تا مدت‌های زیادی قابلیت اجرا شدن نداشته باشد، اما مطمئنآ بسترسازی مناسبی است و آینده‌ی روشنی را نوید می‌دهد که شاید دور و دیر باشد. مهدی کروبی نه یک قهرمان است و نه یک فرشته، مهدی کروبی از نظر من یک روحانی عادی است که سعی کرده است در این انتخابات راه جدیدی را پیش روی ما بگذارد.
با احترام به سه کاندیدای دیگر یعنی محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی و میرحسین موسوی و همه‌ی کسانی که به این سه رای می‌دهند، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو من به مهدی کروبی رای می‌دهم تا خودم و «راه من» را انتخاب کرده باشم.

+ متن کامل برنامه‌های مهدی کروبی – تغییر و اصلاحات
+ نامه‌ی غلامحسین کرباسچی به یاران تغییر
+ ترانه‌ی «تغییر»

* قسمتی از ترانه‌ی «لا لا لا لا» با کلام و صدای شهیار قنبری

پاسخی بگذارید

