انتخابات ۸۸ · سیاست

درسی که از آراء خاموش گرفتم

از انتخابات اگر می‌نویسم نه به خاطر این است که پیروی کنم از مد این‌روزهای جامعه‌ی مجازی، و نه به خاطر اینکه بخواهم کسی را ترغیب کنم که به کاندیدای مشخصی رای بدهند و نه به خاطر اینکه تحریم را تشویق کنم. به نظر من همیشه به حوالی کوچه‌ی انتخابات می‌رسیم آن‌چیزی که اصلآ رعایت نمی‌شود احترام به عقاید طرف مقابل است. نمی‌دانم شاید این رسم در بین ایرانی‌ها نهادینه شده است.
من یکی از کسانی بودم که در انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی نهم، رای نداده‌ام چه در دور اول و چه در دور دوم. به این رای ندادن هم نه افتخار می‌کنم و نه از رای ندادن پشیمانم. چه بسا که ۲۲ خرداد امسال هم کسی مرا پای صندوق رای نبیند. اما تا اینجای کار قصدم به رای دادن است. به روزهای هر انتخاباتی که نزدیک شده‌ایم، معمولآ به تحریم‌کنندگان و آن‌هایی که رای نداده‌اند از طرف قشر به اصطلاح روشنفکر وبلاگستان (که گاهی گذری، تفالی به آهنگ‌های ساسی‌مانکن هم می‌زند و این خود به نفسه چیز بدی نیست) تاخته شده است. بگذریم که اصلآ به حرف‌هایی که از روی عصبانیت زده می‌شود نباید توجه خاصی کرد.
من فکر می‌کنم رای ندادن من در دوره‌ی گذشته، در این دوره اتفاقات مهمی را باعث شده است و این فقط یک فکر شخصی‌ست و ممکن است مهم هم نباشد. نتایجی که برای من مهم بوده این نتایج است:
۱- مقایسه کردن کاندیداهای موجود برای اصلاح وضع مملکت به من می‌گوید در انتخابات پیش رو تعداد کاندیداها از تقریبآ ۴ نفر به تقریبآ ۲ نفر کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان دریافته‌اند که برای رای آوردن و بازگشت به حکومت نباید رای مردم را سوزاند. من فکر می‌کنم شرکت نکردن بخش خاموش جامعه در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری، به اصلاح‌طلبان نشان داد که به حمایت آن‌ها از خودشان مطمئن نباشند و روی کاندیداهای خودشان تمرکز بیشتری کنند.
۲- حزب مشارکت، حزبی است که در چند انتخابات گذشته، اشتباهات زیادی داشته است. سرمایه‌گذاری روی دکتر معین که محبوبیت عام نداشته و در بین مردم عادی شناخته‌شده نبود از نظر من یکی از اشتباهات بزرگ مشارکتی‌ها بود و اشتباه دیگر تحریم نکردن انتخابات مجلس. اما این روزها اشتباه مشارکتی‌ها کمتر شده است. آن‌ها به حامیان میرحسین پیوسته‌اند که مطمئنآ عامه‌پسند است و در بین توده‌ی مردم رای زیادی دارد. بنابراین علاوه بر اینکه سعی دارند تحریمی‌ها را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنند، سعی بزرگشان این است که درصدی از آرای رقیب را به سمت خود جذب کنند. فقط باید تلاش شود دیدگاه‌های میرحسین به دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی نزدیک‌تر شود.
۳- مهدی کروبی، نشان داده است که دیگر آن کروبی ۴ سال پیش نیست. با برنامه آمده است. در کنار برنامه‌های اقتصادی و انتقادهایی که به دولت می‌کند در زمینه‌های مهم دیگر مثل حقوق بشر و وضع دانشجویان دیدگاه‌های روشنی دارد. آیا اگر مهدی کروبی ۴ سال پیش در انتخابات پیروز می‌شد، چنین مطالباتی را می‌شد از او داشت؟
۴- جناح اصلاح‌طلب آموخته است که حتی به کاندیدای خودی بسنده نکند. حتی می‌شود از کاندیدای جناح رقیب هم مطالبه داشت، و باید این نکته را دانست که برای اصلاح باید در دولت هر چند با نفرات اندک نماینده داشت و استقبال اصلاح‌طلبان از نامزدی محسن رضایی اصولگرا در انتخابات بیانگر این نکته است.
نظر من این است که در انتخابات این دوره نسبت به دوره‌ی قبل کاندیداهای بهتر و مناسب‌تری حضور دارند، هر چند که نقطه‌های تاریک در پرونده‌ی آن‌ها زیاد است و باید به آن‌ها پرداخت. اما برنامه‌ها و نظرات کاندیداها به‌روزتر و مناسب‌تر از دور قبل شده است، کافی‌ست مقایسه کنید شعارها و برنامه‌های تقریبآ ۴ کاندیدای دور گذشته یعنی، هاشمی، معین، کروبی و مهرعلیزاده را با شعارهای تقریبآ ۲ کاندید موجود یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی.  همه‌ی این‌ها را من مدیون رای‌هایی هستم که در دوره‌ی گذشته به صندوق اصلاح‌طلبان ریخته نشده است.
آن‌هایی که معتقدند برای اصلاح وضع مملکت باید هزینه پرداخت کرد. چرا قبول نمی‌کنند ۴ سال حضور محمود احمدی‌نژاد در جایگاه ریاست جمهوری، هزینه‌ی بزرگی بوده است که پرداخته‌ایم تا اصلاح‌طلبان درس بگیرند که بدون برنامه و خط مشخص نمی توان مملکت را اصلاح کرد. اگر در دوره‌ی قبل اصلاح‌طلبان پیروز می‌شدند هرگز این تلنگر عظیم را حس نمی‌کردند و اشتباهات گذشته را همچنان تکرار می‌کردند. امیدوارم با این هزینه‌ای که برای این تلنگر پرداخت شده، دیگر آن اشتباهات گذشته تکرار نشود.

پاسخی بگذارید

