موسیقی

غصه‌هاتو بذار کنار، بیا برقص با شیش و هشت

شهرام شب‌پره برای من یک الگوست. کسی که شاد بودن مردمش را می‌خواهد و راه خودش را حفظ کرده است. با تمام سختی‌هایی که تحمل کرده است، هیچ‌گاه از ادامه دادن راهی که خودش آغازگر آن بوده است خسته نشده است. ریتم شش و هشت در رگ‌های شهرام شب‌پره جاری‌ست. همیشه به اینکه او چگونه می‌تواند ترانه‌هایی با این ریتم بنویسد که هم شاد است و هم در عین حال متفاوت از سایر خوانندگان، حسودی کرده‌ام.
هیچ‌وقت نفهمیده‌ام چگونه است که ما به خوانندگان سنتی و قدر خودمان لقب استاد را می‌دهیم اما خوانندگان پاپ را از این القاب مصون می‌داریم. اما از لحاظی شاید بهتر باشد، چون پاپ یعنی مردمی. شهرام شب‌پره در سبکی که می‌خواند استاد است. او آنقدر به سبک خودش تسلط دارد که هر روز می‌تواند ریتم جدیدی را بسازد. این را می‌توان در مقایسه با خوانندگان بعد از او که راه او را پیش گرفته‌اند دریافت.
بارها خواسته‌ام ارادتم را به شهرام شب‌پره بروز دهم اما فرصت نشده است. اما به بازار آمدن آلبوم تپش، این بهانه را به دستم داد تا از هنرمندی که ۴۴ سال است برای این مردم شاد خوانده است و در شادی‌هایشان نقش بزرگی را بازی کرده است، تقدیر کنم.  آلبوم تپش هم مثل آلبوم‌های گذشته‌ی شهرام، آلبومی شاد و خوشحال است. هر چند آهنگ غمگین و عاشقانه‌ی «زمستان آخر» می‌تواند آهنگ ویژه‌ی آلبوم باشد مانند آهنگ «تو می‌تونی» از آلبوم آتش. اینکه شهرام شب‌پره هم می تواند آهنگ غمگین و ماندگار هم بخواند اتفاق جالبی‌ست. راستی خواننده‌ای می‌شناسید که به اندازه‌ی شهرام شب‌پره آهنگ شاد ماندگار داشته باشد؟
اینکه خواننده‌ای این‌همه سال به فکر شاد کردن مردم کشورش باشد نشان می‌دهد که از چه دل جوانی برخوردار است. یکی از خصوصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش صداقت در رفتار و گفتار است. مهم نیست که دیگران در مورد او چه فکر می‌کنند. صمیمانه دوستش دارم.
برای من نام شهرام شب‌پره در کنار داریوش و گوگوش قرار می‌گیرد که هر کدام در نوع خودشان بی‌نظیرند. امیدوارم زنده باشند، زنده باشم وآن‌ها را در ایران ببینم. برای دنیا شب‌پره دختر دوست‌داشتنی شهرام و نسترن هم آرزوی آینده‌ای درخشان دارم.
این هم دل‌نوشته‌ی شهرام شب‌پره در آلبوم تپش به عنوان حسن ختام:

هموطنان و همراهان عزیزم، من شهرام شب‌پره کار هنری خودم را بطور حرفه‌ای از تابستان ۱۹۶۴ در متل قو آغاز کردم. از روز اول تا به امروز در مدت چهل و چهار سال، شاید هفت هزار شب برای شما خوانده‌ام و در تمام این مدت سعی کردم باعث خوشحالی شوم و با ترانه‌هایم لحظات خوشی را برای شما بسازم. شما بدانید در تمام این سالها هرگز نخواستم غم خود را با شما شریک باشم و همیشه لحظات خوشی‌ام را با شما تقسیم کردم و همیشه گفته‌ام که وظیفه‌ی یک هنرمند مسئول، داشتن صداقت، وجدان، حقیقت و البته هنر واقعی می‌باشد. در زندگی همیشه سعی کردم خودم به آنچه اعتقاد دارم عمل کنم. شما که سالها با تشویق‌ها و محبتهای بی‌دریغ‌تان من و مسیقی من را پشتیبانی کردید، بدانید زمانیکه با ترانه‌های من خوش هستید زیباترین پاداش و جایزه را از طرف شما دریافت کرده‌ام. تا آنجاییکه شما من را بپذیرید و من بتوانم آنچه را که باید بعنوان یک هنرمند مسئول انجام می دهم تا آخرین نفسم روی صحنه خواهم بود.

دوستت دارم. شهرام شب‌پره
۲۶ می ماه ۲۰۰۸

+ عنوان مطلب، مصرعی از ترانه‌ای است با نام شیش و هشت، سروده‌ی خودم.

1 دیدگاه برای «غصه‌هاتو بذار کنار، بیا برقص با شیش و هشت»

پاسخی بگذارید

