خوراک آراِس‌اِس

سلام وردپرس

نوشته‌شده در

اونایی که این چند روز به راه من سر زدن متوجه شدن که اینجا کلی تغییر کرده، تغییر مدیریت محتوا از مووبل‌تایپ به وردپرس مهم‌ترینشون بوده و تغییر قالب هم در پی تغییر اول صورت گرفته. البته من هنوز هم معتقدم که ام‌تی یکی از گزینه‌های قدرتمند برای مدیریت سایت هست و اگر قرار به شکست خوردنش بود تا به حال از دور خارج شده بود. اما در این مدت وبلاگ‌نویسی به یک نتیجه‌ی مهم رسیده‌ام که در هیچ زمینه‌ای نباید تعصب بیش از حد داشت و خیلی از نقصان‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی که من به شخصه دچارش می‌شوم به خاطر همین تعصب سفت و سخت است.
و این ایده‌ی اوپن‌سورس (متن‌باز) همان چیزی است که برای راهنمایی بشریت لازم است (تقدیم به دکتر مزیدی و شرکاء) درست است که فعلآ در زمینه‌ی آی‌تی و کامپیوتر مطرح است اما می‌توان آن را به تمامی زمینه‌ها تعمیم داد چه از لحاظ سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی، دینی و …
اینکه ذهن انسان به تمامی جوانب یک موضوع خاص باز باشد و توانایی شنیدن و بررسی و استفاده‌ی تمامی نظرات را داشته باشد کار دشواری‌ست. تعصب را کنار گذاشتن و شنیدن و بررسی کردن تمامی دیدگاه‌ها سخت است به خصوص در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم. بگذارید بحث را زیاد فلسفی نکنم در اولین پست وردپرسی!
اینکه شرکت بزرگی مثل sixapart برای ادامه‌ی رقابت با وردپرس رو به دنیای متن‌باز می‌آورد خود نشان‌دهنده‌ی اهمیت حرفی‌ست که من زدم. اما تعصب چیز خوبی نیست چه روی وردپرس، چه روی مووبل‌تایپ، چه اوبونتو و یا هر چیز دیگر. مهم این است که کاربر خود انتخاب کند و بر اساس نیازهایش از انتخاب خود لذت ببرد.
جناب شیرازی مدیر بلاگفا در مورد مقایسه‌ی سیستم‌های خارجی وبلاگ مثل بلاگر و وردپرس با سیستم‌های ایرانی نظیر بلاگفا و پرشین‌بلاگ این مطلب را نوشته‌اند. باید از ایشان پرسید خب با این‌همه ضرر و زیان و مشقت چه لزومی به وجود سیستم‌های داخلی است وقتی می‌توان به راحتی وردپرس و بلاگر را فارسی کرد و از قدرت آن‌ها استفاده کرد؟ بحث دقیقآ به آن‌جایی می‌رسد که ما صنعت خودروسازی داخلی را با صنعت خودروسازی ژاپن و آلمان و آمریکا مقایسه کنیم. چه لزومی دارد وقتی یک خودروی کم‌مصرف و مدرن ژاپنی را می‌توان به مردم با قیمت پیکان فروخت ما کلی هزینه و ضرر بدهیم و یک دهم آن امکانات را هم نتوانیم فراهم کنیم؟ همه‌ی این اشکالات از تعصب وطن‌محور ما ایرانی‌ها می‌آید که هنوز به جهان به چشم یک غریبه نگاه می‌کنیم. شاید هم این ضرر و زیان فایده‌ای در پیشرفت سیستم‌های داخلی داشته است؟ من که به شخصه پیشرفتی ندیده‌ام.
البته همین مقدار تعصب روی سیستم‌های خارجی هم غلط است در حالی که می‌دانیم هر روز می‌تواند روز بهتری نسبت به دیروز باشد از لحاظ پیشرفت و ارائه‌ی ایده‌های نو.

اما من تصمیم گرفته‌ام پادکست خود را هم هوا کنم البته محتوای این پادکست ممکن است دکلمه‌ی ترانه‌های خودم باشد یا نمی‌دانم چه! نظر شما هم در این رابطه مهم است، شاید بعد از انتشار اولین‌اش شما بخواهید ادامه داشته باشد شاید هم اولین‌اش آخرین باشد.
تشکر ویژه: از مهدی عزیز که در نصب و راه‌اندازی وردپرس اینجا شدیدآ زحمت کشید بسیار ممنونم.

یک پاسخ »

  1. به‌به، مبارکه. خوب کاری کردی. خودش یک تجربه‌ی جدیده.

    دوست داشتن

    پاسخ
  2. فواد عزيز .تبريك مي‌گم.افتخار دادي به وردپرس. اميدوارم وردپرس لياقتش را نشان دهد.
    پس شما هم آلوده شديد ها؟؟ 🙂

    دوست داشتن

    پاسخ
  3. التبریک فت و فراوان! مبارکا باشه.
    حیف که قالب ساختن در وردپرس یه جورایی سخته وگرنه عالیه.

    دوست داشتن

    پاسخ
  4. اول از همه تبریک که وردپرسی شدید.دوم اینکه این تم خیلی قشنگه نتونستم جلوی خودمو بگیرم نظرمو در موردش ندم….ما منتظر پادکستتان هستیم

    دوست داشتن

    پاسخ
  5. خيلی چرته. جمش كن

    دوست داشتن

    پاسخ
  6. سلام به دوست گلم. راستش من که شما را زیاد نمی شناختم ولی حالا که اساس! کشی خیلی بهتون تبریک عرض می کنم. ولی راستش یک چیزی رو دلم می خواست عرض کنم خدمتتون.

    این که سرویسهای خارجی هیچ نقشی در روند سرویسهای داخلی ندارند به نظر من غلط است. به نظرتان اگر سرویسهای خارجی نبودند سرویسهای داخلی رشدی داشتند؟ نمونه این قضیه live writer است که جدیدا در سرویسهای وطنی در حال استفاده است. اگر سرویسهای خارجی استفاده نمی کردند قول می دادم ایرانیها به ذهنشان هم نمی رسید. در ضمن مهندس شیرازی برای دل من سیستم وبلاگ نویسی راه ننداخته! هدفش کسب درآمد بوده است. برای این است که این همه مشقت تحمل می کند. من هم اگر این کار را می توانستم می کردم. دیگر بیشتر از این جسارت نمی کنم.

    اگر پادکست را هوا کردی یک خبری هم به ما بده 🙂
    از طرف وردپرس و خودم به عنوان یک وردپرسی هم بهتون سلام عرض می کنم. قربانت

    دوست داشتن

    پاسخ
  7. خواهش میکنیم – وظیفه بود :دی

    دوست داشتن

    پاسخ
  8. آخه چرا؟چراا؟؟؟؟ خیانت به ام تی گناه کبیرست. توبه کن! 🙂

    دوست داشتن

    پاسخ
  9. راستي خوبه .قابل تحمله بي از اون يكيه….

    دوست داشتن

    پاسخ

پاسخی بگذارید

