موسیقی

فقط نگاه می‌کنم

من اینجام، کنار این‌همه زیبایی و تو تنهایی
دلم برای تنهایی تو می‌سوزد، و خود آشفته‌ام از این خوش‌گذرانی
با من باش، با من بیا و بمان، که من بدون تو
به روزگار، تلخ، سرد، اندوه‌وار
فقط نگاه می‌کنم. (۱)

بالاخره بعد از چند هفته که آلبوم جدید حامی ریلیز شده بود سی‌دی‌ش به یزد رسید (خدایی عصر تکنولوژی رو می‌بینید، اون‌وقت با چه رویی رعایت کپی رایت رو از ما می‌خواهند؟) تنها نکته‌ی شوکه کننده قیمت سی‌دی است و بعد از پرداخت مبلغ، کم‌کم مجذوب این آلبوم می‌شوید، بسته‌بندی شیک و بدون ایراد. طرح جلد ملایم و حامی خان خوش‌تیپ.
بعد پشت پک رو نگاه می‌کنید اسم آهنگ‌ها و متعلقاتشون رو می‌خونید: افشین یداللهی، بابک صحرایی، داوود بصیری، فردین خلعتبری، بامداد بیات و بهرام دهقانیار همه آشنا هستند تا اینکه به ترانه‌ای می‌رسید که غریبه آشناست:

ماهی دلتنگ/آهنگ: پرویز مقصدی/شعر: اردلان سرفراز/تنظیم: واروژان
دستتان می‌لرزد، بعد از سی سال، نام‌های ماندگار جلوی چشمتان رژه می‌روند. فکر می‌کنید اشتباه است؟ توضیحات آهنگ را می‌خوانید:
ترانه‌ی ماهی دلتنگ ساخته شده در دهه‌ی ۱۳۵۰ که تا امروز دست‌نخورده باقی مانده بود و به پیشنهاد ناصر فرهودی و بازنویسی علی موثقی به اجرا درآمد.
دلتان می‌خواهد اشک بریزید اما یادتان می‌آید ملودی‌های پرویز مقصدی را: به من نگو دوست دارم، ستاره آی ستاره …، ترانه‌های اردلان را: شقایق، دو پنجره … و واروژان همیشه را که این موسیقی وامدار اوست…

هم‌زبون خوب من یه ماهی قشنگ بود
ولی امروز می‌دونم دلش همیشه تنگ بود
ماهی تُنگ بلور سنگ صبور من بود
زندون تَنگ ماهی، تُنگ بلور من بود

و یک آلبوم آرام دوست‌داشتنی که می‌خواهی تمام ترانه‌هایش را بیت به بیت بنویسی و صدایی که بابک بیات را لحظه به لحظه در خاطرت می‌آورد و جمله‌ای که سراسر هق‌هق است: آلبوم «فقط نگاه می‌کنم» تقدیم به روح بلند بایک بیات.

خداحافظ گل پونه، گل تنهای بی‌خونه
لالایی‌ها دیگه خوابی، به چشمونم نمی‌شونه (۲)

نمی دانم این مدت طولانی چه میزانش به وسواس حامی مربوط می‌شود و چه میزانش به انتظار برای مجوز ساماندهی. نام سیروان خسروی هم جالب توجه است کسی که می‌توان به عنوان یک دی‌جی حرفه‌ای از او یاد کرد و حضور او در آلبوم حامی را به فال نیک گرفت. یک فایل هم به همراه سی‌دی هست که شامل قطعه‌ی ویدیویی خداحافظ است و عکس‌هایی از آن و نیز اطلاعاتی از محصولات شرکت آوای باربد که از نکات جالبش آلبوم «یه شاخه نیلوفر» با صدای محسن چاوشی و آلبوم «ترنج» با صدای محسن نامجو است که هر دو به تازگی مجوز خواندن گرفته‌اند.

حرف آخر:
از نگاه این شب خیس دل چرا نمی کنی تو
تن چرا به این سیاهی بی‌گلایه می‌زنی تو
دل چرا نمی‌کنی تو از نگاه این شب خیس
بی‌گلایه جون سپردن آخه اسمش زندگی نیس… (۳)
=====================================
۱- فقط نگاه می‌کنم (مقدمه)/آهنگ:سیروان خسروی/شعر: حامی
۲- خداحافظ/آهنگ:حامی/شعر: بابک صحرایی/تنظیم بامداد بیات
۳- ستاره/آهنگ: حامی/شعر: داوود بصیری/تنظیم: بهرام دهقانیار
پی‌نوشت: این روزها امتحانات نزدیک است اما حس‌اش نیست، چیزی جز موسیقی و شعر و ترانه اگر نمی‌نویسم حوصله‌اش نیست.

2 دیدگاه برای «فقط نگاه می‌کنم»

  1. سلام به شما حامی
    فقط نگاه میکنم ترانهء بسیار زیبایی بود و از اون زیباتر آهنگ و تنظیمش بود
    (باید زندگی کرد برای نوشتن نه نوشتن برای زندگی کردن)
    به امید اهورا مزدا
    خداحافظ عزیز

    دوست داشتن

پاسخی بگذارید

