خوراک آراِس‌اِس

ببخشید شما؟!

نوشته‌شده در

داریوش کاردان، کارگردانی که فقط تشابه فامیلی با پرویز کاردان داره و اصلآ خصوصیاتی مثل اون نداره، در مورد برره و مهران مدیری حرفهایی زده، که اصولآ کسانی این حرفهایی رو میزنن که توی کاری شکست خورده باشن، برره رو به یک برنامه روحوضی تشبیه کرده، تازه مهران مدیری را هم دوست دارد!
زمانی بود که از کاردان خوشم میومد، اونم وقتی بچه بودم، مهران مدیری و داریوش کاردان با هم اومدن، اما این مهران مدیری بود که روی مردم تاثیر بیشتری گذاشت، و الآن از او به عنوان متحول کننده طنز تلویزیونی نام میبرند، اما در مورد کاردان این رو میدونم که وابستگی به آن جناح خاصی دارد که من بدم میاد، با تشکر از روزنامه کیهان! توی تیتراژ پایانی سه و نیم بود! در حالی که روزنامه صدا و سیما جام جمه.
آقای کاردان قرار نیست شبهای برره رو با مرد عوضی و مومیایی 3 محمدرضا هنرمند مقایسه کنیم، برای مقایسه با این دو باید توکیو بدون توقف رو نام ببرید، مقایسه شبهای برره با دردسر والدین از شما بعیده، شبهای برره را باید با همون سه و نیم خودتان مقایسه کنید! منظورتان را از اینکه مهران مدیری عده ای آدم دور خودش جمع کرده است نمیفهمم؟ مهران مدیری از بازیگر شما استفاده میکند و شما نیز از بازیگر مهران مدیری، این انحصاری نیست، از اینکه بالاخره تقش در می آید، من به شما مشکوک میشوم.
خوب است که مردم باید هنرمندی را کنار بگذارند، وگرنه شما یکی یکی هنرمندان را کنار میگذاشتید، و همین مردمند که فعلآ دیگر سه و نیم را نگاه نمیکنند.
مهران مدیری کارش را بلد نیست؟ یا شما دیگر توانایی رقابت با او را ندارید؟ پرداخت شخصیت نظام دوبرره را ببینید، او همان بازیگریست که سه و نیم را هم تجربه کرده، یا لیلون که در سه و نیم اگر بگویم نقشش مبتذل بود به گزاف نگفته ام.
همیشه مهران مدیریی کاری را که تمام میکند با خود میگوییم دیگر نمیتواند چیز تازه ای بسازد، اما در کار بعدیش شوکه میشویم، پیمان قاسم خانی و گروهش این چند سال طنزهای زیادی نوشته اند، با کارگردانهای دیگری هم کار کرده اند، اما همیشه نقطه درخشان کارشان با مهران مدیری بوده است، البته در مورد کارهای اینگونه روتین، در مورد کمال تبریزی و مارمولکش همه نقش پیمان قاسم خانی را میدانیم.
یک دلیلتان برای اینکه بگویید شبهای برره شکست خورده، فرزندانتان اند که پاورچین و نقطه چین را میدیند اما این یکی را نمیبینند؟ و من چقدر آدم میشناسم که پاورچین و نقطه چین را نمیدیدند اما بیننده پر و پا قرص شبهای برره اند.
اگر جیگر مبتذل است، پس الفاظ رکیک در فرهنگ شما چه معادلی دارند؟
سه و نیم شما هم اوایل روتین بود، اگر میتوانستید و توانش را داشتید مخاطب جذب میکردید، من از قسمت آشپزیش خوشم میومد، اما شما در این مجموعه طنز حرف نمیزنید، شما رک میگویید! پس شما پایتان جایی محکم است که رک میگویید، اما توقع نداشته باشید که همه چیز را بتوانید رک بگویید، که عقل چنین اجازه ای نمیدهد.
در صندلی داغ هم که بودید، حرفهایی را میزدید، که مرحوم نوذری و احمد نجفی نمیگفتند، دلیلش بر من پوشیده است اما میدانم که شما از کدام جناحید.
همه میدانیم که با مهران مدیری در گذشته چگونه برخورد شده است، یکی دو سال که او را از شبکه سه محروم کردند، در حالی که او به این شبکه پر و بالی داده بود، مجموعه نودشب و حرفهای یالثارات و خزعبلاتش را فراموش نمیکنم که در دبیرستانمان چگونه پیچیده بود، با آن حرفهای دروغش چه چیز را میخواست ثابت کند، نوشته بود مدیری ممنوع التصویر شده است، برای ما که در شهری غیر از تهران بودیم این حرف قابل باور بود در حالی که من باور نمیکردم و یک ماه بعد او را در شبکه تهران دیدم با برنامه ای ویژه نوروز.
وقتی نقطه چین پخش میشد، مهران مدیری مصاحبه ای کرده بود، در مورد اینکه نقطه چین هدفش چیز دیگری بود اما به خواست مردم به سمت دیگری کشیده شد، میبینید که خواست مردم اینست و خواست مردم مهم تر است، چون این مردم به قد کافی تلخی میچشند، آن موقع مدیری گفته بود بازیگری که من انتخاب میکنم باید موسیقی کلاسیک را هم گوش کند! نمیدانم مهران مدیری تا چه حد بر روی عقیده اش مانده است، اما از حرفش خوشم اومد، از اینکه مهران مدیری به روحیه بازیگرش حساس است، و معتقد به عقیده اش.
و بعضی ها توقع نداشته باشند که مهران مدیری در شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی، زیاد دست از پا خطا کند، عده ای خیال میکنند مهران مدیری دارد برای شبکه ماهواره ای طنز میسازد نه دوستان، طنز او در شبکه ای پخش میشود که متعلق به حکومت است از کارگردانش چه انتظاری دارد؟
مطلبم طولانی شد، اما از اینکه کسی که شکست خورده در مورد کار موفقی نظر میده کفرم در مید!

پ.ن: مهران مدیری موقع پخش نقطه چین سایتش را یه روز میکرد اما انگار برره بدجور وقتش را میگیرد.
» زاویه 45 درجه

یک پاسخ

  1. بازم بگم؟؟!!!!

    دوست داشتن

  2. فواد جان من برره رو دیدم و چندان خوش‌ام نیامد که دوستان گفتن احتمالا» به خاطر اینه که سال‌هاست ایران نبوده‌ام و نتونستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم، دو سه شب پیش بعد از خوندن نقد کاردان دو قسمت از مجموعه‌ی سه و نیم رو دیدم و به شدت به نظرم مزخرف آمد و هر کس هم بخواد بگه یقین به خاطر اینه که از بچه‌گی اون‌جا نبودم جفت پا می‌رم تو حلق‌اش. 🙂

    برره رو دوست نداشتم ولی مدیری به دل‌ام نشست یک جوری. از این یکی به کل بدم آمد اما. از نقد کاردان بوی حسادت و بخل می‌آمد.

    دوست داشتن

  3. سلام دوست عزیز، با نظرت موافقم، یه سری میگن برره به زبان پارسی لطمه میزنه ولی به نظر من این مقطعیه. هنوز گویندگان خبری خیلی چیزا رو رعایت نمیکنن، اینکه دیگه جای خود داره.

    دوست داشتن

  4. سلام فواد جان؛ متاسفانه راجع به برره نظری ندارم چون فقط يه قسمتش رو تو آلمان ديدم اونم هفته ی پيش. ولی از اين که همه ی خانواده هايی که من در آلمان ديدام، زن و مردشون مثل برره ای ها حرف می زدند کمی تو ذوقم خورد. راستش رو بگم ؟ بيشتر از کمی:) منم از طنز مهران مديری خوشم مياد ولی خوب کسانی که در ايران و در اون شرايط هستند می تونند نظر بدند چی خوبه و چی بده؟ ما که دوريم. اما در مورد کاردان نمی دونستم که اون طرفيه؟ حيف شد واقعا. کسانی که روحشون رو برای بقا ی خودشون می فروشند رو زياد خوش ندارم!

    دوست داشتن

  5. کاري به نقد کاردان و کارهاي مهران مديري نداره. ولي همين که براي لحظه اي خنده روي لبهاي اين مردم مي نشيند. خودش يعني موفقيت….!!!

    دوست داشتن

  6. من هنوز برره رو ندیدم ولی با کارهای مهران مدیری آشنا هستم.مهران مدیری تا حدودی میدونه مردم چی میخوان . برره هر چی هست گویا مردم تصویر خودشون و جامعه و کشور رو توش میبینن و از این جهت میتونه با اهمیت باشه.یک نمایش موفق رو حوضی را به صد تا نمایش کلاسیک ناموفق ترجیح میدم.بهترین نمایشها همون پر بیننده ترین آنها هستند.نه نمایشهایی که ادای روشنفکری در میارن و هیچ کس از سر و تهش چیزی سر در نمیاره.

    دوست داشتن

  7. اولین سلام من
    مسلم بدانید اگه برره ا ینجا پیش نمی رفت تا حالا صد بار برره توقیف شده بود و مهران خان معلوم نبود چی به سرش بیاد.
    این متن رو نت 1 ماه پیش نوشتم: نقدی نو و نشنیده از برره
    با تحلیلی سیاسی-اجتماعی.
    منتظرم ببینمت

    دوست داشتن

  8. من نه نقد داریوش کاردان را خوانده‌ام و نه سریال برره را دیده‌ام (یکی دو قسمت سه و نیم را دیده بودم و البته مطابق معمول خوش‌ام نیامده بود).
    نمی‌دانم او در نقدش چه نوشته است. گفته است کار فلانی ایراد دارد؟ یا گرفته و او را خراب کرده؟ اگر گفته کارش ایراد دارد و مثلا چرا فلان چیز را فلان‌گونه اجرا کرده، به نظرم حق دارد که نقد بکند و نقدش حتی ممکن است درست و خوب هم باشد. با این حرف‌تان مخالف‌ام که کس‌ای که خودش یک کاری را بلد نیست انجام دهد، نباید نقد کند. چنین چیزی مخصوصا در مورد کارهای هنری روال معمول است: نویسنده و منتقد ادبی دو کس‌اند، نقاش و منتقد نقاشی نیز به هم‌چنین، کارگردان و منتقد سینمایی نیز. منتقدان بسیاری هستند که نمی‌توانند (و حتی تلاش هم نمی‌کنند) که به خلق اثر هنری بپردازند. این ناشی از ضعف‌شان نیست. بلکه گستره‌ی دانش‌شان است. آقای داریوش کاردان ممکن است کارگردان خوبی نباشد‌ (نمی‌دانم این‌چنین است یا نه) اما درک خوبی از تئوری‌ی کارگردانی داشته باشد. مثلا البته …
    و یک چیز دیگر … اگر داریوش کاردان به فلان جناح سیاسی ربط داشته باشد و به همان دلیل خرش برود حرف‌هایی بزند،‌آیا باید زد توی سرش؟! هنرمند نمی‌تواند از جناح مخالف‌تان باشد؟ این‌گونه کس‌ای را محدود نکنید.

    دوست داشتن

  9. انسانی حسود و شکست خورده به نام داریوش کاردان!

    آن موقع مدیری گفته بود بازیگری که من انتخاب میکنم باید موسیقی کلاسیک را هم گوش کند! نمیدانم مهران مدیری تا چه حد بر روی عقیده اش مانده است، ا…

    دوست داشتن

  10. سلام مردشور ادمهای رو که برای کار دیگران ارزشی قاعل نیستند ببرند (مانند جناب کاردان) من اشکان رضازاده تمام عشقم مهران مدیری بوده وهست شاید بگید دروغ ولی سالهاست که من این اخلاق رو دارم چه کنیم دیگه کاردان شانس بیاره گیره من نیوفته

    دوست داشتن

  11. من به این حرفها کاری ندارم
    فقط عاشق بهنوش بختیاریم

    دوست داشتن

  12. کاردان حسود!
    حسودهرگزنیاسود!!!!!؟؟؟؟؟
    به کوری چشم حسودا شبهای برره خیلی عالیه

    دوست داشتن